کد مطلب:30681
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
ابعاد هدف از خلقت را به جز از زاوية ليعبدون توضيح دهيد.
نظام و هبستگي جهان آفرينش آه هر چيزي از آن چون خد و خال و چشم و ابرو آفريده نشده و در آفرينش عالم و آدم هدف و نقشهاي حكيمانه بوده است. از سوي ديگر ميدانيم كه خدا حكيم است و خداي حكيم كار بيهوده انجام نميدهد. قرآن با قاطعيت در اين باره فرمود: و ما خلقنا السماء و الارض و مابينهما باطلاً.[30] و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما لاعبين؛[31] ما آسمان و زمين و ما بين آنها را بيهوده و باطل نيافريديم.
البته از خلقت آسمانها و زمين سودي براي خدا حاصل نميشود. پروردگار به مقتضاي بخشنده بودن بايد جهاني زيبا و كامل كه مورد بهرهبرداري صحيح قرار بگيرد و استعدادهاي نهفتهاش آشكار گردد بيآفريند. از اين رو آسمان و زمين و آن چه ميان آنها قرار دارد، آفريده و در آخر كار موجودي به نام انسان مجهز با نيروي عقل كه بهترين ابزار براي بهره برداري از جهان آفرينش و آباد كردن زمين و حكومت كردن است، پديد آورد و راه و رسم زندگي را نيز به او آموخت.
علت و هدف از خلقت آسمان و زمين، خلقت انسان و جن بوده است. خدا چون ميخواسته انسان را كه خليفة او در زمين است بيآفريند، زمينة حيات و زندگي را براي او فراهم كرده، از اين رو انواع لوازم حيات انسان را آماده كرده و هدف از خلقت انسان پي بردن به زيباييهاي عالم و شناخت خدا و جذب شدن در عظمت پروردگار، در نتيجه عبادت و كوشش در برابر پروردگار است .
بنابراين ميتوان گفت غير از هدف اصلي خلقت، هدفهاي فرعي از قبيل شناخت عظمت خدا به وسيلة دانش و تفكر در مخلوقات الهي، خودشناسي، آباد كردن زمين، ياري كردن خدا و پيامبران، و جانشين خدا روي زمين بوده است: يا ايها الذين آمنوا كونوا انصار الله؛[32] اي كساني كه ايمان آوردهايد! ياور خدا باشيد.
هو الذي انشأكم من الارض و اشتعمركم فيها؛؛[33] خدا كسي است كه شما را از زمين
آفريد و آباد كردن آن را به شما سپرد.[34]
[30] ص (38) آية 27.
[31] دخان (44) آية 38.
[32] صف (61) آية 60.
[33] هود (11) آية 60.
[34] زين العابدين قرباني، فلسفة آفرينش انسان، ص 77 به بعد، با تلخيص.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.